WANDELEN: LOOP JEZELF GEZOND EN FIT

Wil je meer bewegen in deze coronaperiode, maar weet je niet hoe? Het enige dat je nodig hebt, zijn een paar goede schoenen en een voordeur die naar buiten leidt!!!

Wandelen is een simpele maar uiterst effectieve manier om je

gezondheid, humeur en geest een flinke positieve boost te gevenErna

Welke effecten heeft wandelen op je gezondheid?
· Wandelen heeft een gunstige invloed op de conditie van je hart- en bloedvaten. Je verlaagt zowel je bloeddruk als slechte cholesterol,  waardoor het risico op hartproblemen al afneemt vanaf 1 stevige wandeling per week.

· Wandelen is goed voor je spieren en botten. Vaak wandelen is gunstig voor je kraakbeen. Weinig beweging leidt namelijk tot verdunning van het kraakbeen en dit kan weer problemen met je gewrichten tot gevolg hebben. Vaak wandelen zorgt voor sterk kraakbeen, sterke botten én sterke spieren.

· Bewegen verlaagt je cholesterolgehalte, je gevoeligheid voor insuline, het risico op overgewicht en op een hoge bloeddruk. Daarmee kunnen chronische aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, suikerziekte, botontkalking en zelfs dementie worden voorkomen. Er zijn bovendien aanwijzingen dat voldoende beweging de kans op het krijgen van borstkanker, darmkanker of longkanker met 10 tot 20 procent kan verminderen.

En zeg nou zelf….. Bij het lezen van deze voordelen pak je toch direct en zonder twijfel je wandelschoenen!

Waarom is wandelen fantastisch voor je humeur?
Wandelen heeft een positief effect op het humeur. Heb je wel eens last van onprettige gevoelens ben je depressief of angstig? Tijdens het wandelen maak je serotonine aan. Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Het wordt aangemaakt wanneer je in beweging bent en/of mooie dingen aanschouwt. De combinatie natuur en beweging zijn in deze gevallen dus ideaal.

Door telkens wat langer en vaker te wandelen,

vergroot je het vermogen van je longen

om zuurstof op te nemen. 

Je uithoudingsvermogen en conditie zal zelfs

na de eerste week al een boost krijgen! Erna

Hoe bouw je een goede conditie op met wandelen?
Wandelen is een fantastische manier om in een en rustig tempo een solide conditie op te bouwen. Heb je een matige fysieke conditie? Dan begin je gewoon erg rustig, met een wandeling van 30 minuten, over een vlak parcours. Probeer tijdens het wandelen een cadans te vinden. Doe dit in het begin 2 à 3 dagen per week en bouw langzaam zowel de duur als de frequentie van je wandelingen op.

Door telkens wat langer en vaker te wandelen, vergroot je het vermogen van je longen om zuurstof op te nemen. Je uithoudingsvermogen en conditie zal zelfs na de eerste week al een boost krijgen!

Hoeveel stappen per dag?
Al vele jaren wordt aangeraden om minimaal 10.000 stappen per dag te zetten voor een optimale gezondheid. Veel mensen halen dit niet en raken hierdoor gedemotiveerd.

Gelukkig is er goed nieuws, want nieuw onderzoek suggereert dat 4.400 stappen per dag ook al dik voldoende is om je gezond te houden. De onderzoekers spreken dan ook van een 10.000 stappen per dag mythe. Met de komst van de smartphones en slimme horloges is het bijhouden van het aantal stappen per dag eenvoudig. Het kan een indicatie geven of je voldoende beweegt, wat weer motiverend kan werken.

Hoeveel calorieën verbrand je tijdens het wandelen?
· Indien je gemiddeld in een stevig tempo van rond de 6 kilometer per uur wandelt, zal je tussen de 5 en 8 calorieën per minuut verbranden, afhankelijk van je gewicht en lengte.

· Concreet verbrand je dus ongeveer 280 calorieën, wanneer je 45 minuten wandelt. Je moet ongeveer 7000 calorieën verbranden om 1 kilogram lichaamsvet te verbranden.

· Wandel je elke dag 45 minuten en verander je niets aan je voeding, dan weeg je na 25 dagen 1 kilo minder.

 

Samen aan de Bootwalk
· Wandelen is super te combineren is met onze online workouts, een geweldige manier om je eigen training samen te stellen.

· Wist je dat je in plaats van op een bankje te gaan zitten ook kunt gaan dippen, goede oefening voor de kipfilétjes.

· Voer het tempo af en toe wat op om de longen en bloedvaten te stimuleren, hier bedoelen we uiteraard het wandeltempo mee.

· Wist je dat je bomen kunt gebruiken als markering om een versnelling in te zetten, van de ene boom naar de volgende boom.

· Je ook tegen een boom aan kunt gaan zitten, voel je bovenbenen wegbranden. Kun jij dit 3 minuten volhouden?

· Zoek een loopmaatje, samen is wandelen gezelliger en beter vol te houden.

· Of wandel in de lunchpauze, al dan niet vergezeld van je collega’s.

· De wandelgids van Wandelkoningin Truus Wijnen is een aanrader, zij laat je de mooiste plekjes van Twente zien.

· Om blaren te voorkomen, zorg voor goede sokken en schoenen.

Tot slot … Doe je mee?
En overtuigd? Give it a try! Ik weet zeker dat je gaat genieten van het bewegen én het mooie Noord Oost Twente. Mocht je leuke wandelroutes ontdekken? Maak ons deelgenoot, vul hem hieronder in en we plaatsen jou favo route op onze website.

Dank alvast en fijne loopmomenten, gr. Erna.

Meld hier je favoriete wandelroute!