Voedingstips

Niet te veel melkproducten. 


Ga lichaamsvreemde stoffen in de voeding zo veel mogelijk uit de weg, zoals conserveringsmiddelen, zoetstoffen, smaakstoffen, kleurstoffen etc.


Na de avondmaaltijd niet te veel eten, eventueel wat fruit en eiwitten na het sporten in de avond. Groentes zijn hierbij zelfs nog beter dan fruit omdat deze geen fructose(natuurlijke suikers) bevatten.


Eet minimaal twee stuks fruit per dag (liefst verschillende soorten). Vul je fruit aan met een eiwitrijk produkt of kokos voor een verlaagde insulinespiegel. Eet veel groenten, liefst meerdere soorten op een dag. Varieer in kleuren.


Indien mogelijk, probeer iedere dag ui en/of knoflook in de maaltijd te verwerken.


Beperk het gebruik van zout en smaakmakers. Breng op smaak met (verse) kruiden zoals rozemarijn, salie, tijm, peterselie, basilicum en oregano.


Drink minimaal 2-3 liter per dag aan water en/of kruiden thee. Drink koffie met mate, tot drie kopjes per dag.


Beperk alcohol tot maximaal 2 glazen per dag. Kies rode wijn, bij voorkeur tijdens de maaltijd.


Alle (gezoete, ongezoete en light) frisdranken en vruchtensappen zo veel mogelijk laten staan (bevatten veel te veel snel opneembare suikers die je alvleesklier overbelasten).


Eet 3 grotere maaltijden per dag en 3 keer iets tussendoor. Eet regelmatig en sla nooit een maaltijd over!


Beperk geraffineerde koolhydraten (snoep, suikers, koek, witmeelproducten, etc.).


Waar mogelijk, eet koolhydraten in de grove, natuurlijke vorm (volkoren producten).


Wissel broodsoorten eens af met havermout of bijvoorbeeld roggebrood.


Gebruik 2x of meer in de week vette vis (zalm, makreel, paling, haring, sardine).


Eet regelmatig (meerdere keren per week) een gekookt ei of roerei.


Gebruik dagelijks 25 gram zaden of noten (ongebrande en ongezouten amandelen, hazelnoten, pistachenoten, walnoten en cashewnoten).


Eet minstens 2x per week peulvruchten (bruine en witte bonen, groene erwten, kikkererwten, azuki’s en linzen).


Gebruik olijfolie (extra vierge, koude persing) door salades en soepen.


Gebruik voor bakken en braden kokosolie, olijfolie en/of een klontje roomboter. 


Wees matig met verzadigd vet. Verzadigd vet zit in dierlijke producten (vlees, kaar en melkproducten). Kies hiervan altijd de magerste vorm.