Vermijd enkelvoudige koolhydraten!!!

Heb je de afgelopen week complexe koolhydraten aan je maaltijden kunnen toevoegen en is je calorie-inname stabiel? Top, perfect!!!! Of ben je af en toe de mist ingegaan? LET OP, het is niet erg wanneer je een keer de mist ingaat, écht niet. Zorg er wel voor dat je jezelf weer op de rails zet. Wees dankbaar, maar nooit tevreden.

Koolhydraten zijn grofweg op te delen in twee algemene categorieën: enkelvoudige en complexe (meervoudige). In mijn vorige blog heb ik je meegenomen in de wereld van complexe koolhydraten. Vandaag neem ik je mee in de enkelvoudige, natuurlijke en geraffineerde koolhydraten. Én waarom je deze met mate moet innemen.

“Vermijd de vicieuze cirkel,
enkelvoudige koolhydraten veroorzaken
een snel terugkerend hongergevoel.
Niemand kan die drang weerstaan”

De honger en zin in eten is dan meestal zo heftig dat je de drang om te eten niet kan weerstaan. Het resultaat is een vicieuze cirkel, gedurende de volledige dag.

Te veel enkelvoudige koolhydraten eten, veroorzaakt pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel. Onthoud dit goed: Dankzij de ‘enkelvoudige’ structuur, verteert je lichaam enkelvoudige koolhydraten erg snel. Daardoor zorgen zij voor een snelle stijging van je bloedsuiker. Je lichaam reageert op deze hoge bloedsuikerspiegel door grote hoeveelheden insuline af te geven.

De insuline haalt vervolgens de glucose razendsnel uit de bloedsomloop, wat tot een zeer lage suikerspiegel leidt. Een laag bloedsuikergehalte gaat weer gepaard met hongergevoelens, slapheid, een wisselend humeur en verminderde energie. De honger en zin in eten is dan meestal zo heftig dat je de drang om te eten niet kan weerstaan. Het resultaat is een vicieuze cirkel, gedurende de volledige dag.

“Een glas sinaasappelsap bevat 200 calorieën,
een sinaasappel slechts 60“

Enkelvoudige Koolhydraten
Wanneer we praten over enkelvoudige koolhydraten, bedoelen we vaak geraffineerde suiker en producten gemaakt van witte bloem. Maar niet alle enkelvoudige koolhydraten zijn slecht. Een aantal komt in de natuur voor. Deze natuurlijke suikers zijn onder meer fructose (vruchtensuikers) en lactose (zuivelproducten). De natuurlijke enkelvoudige koolhydraten zijn gezond maar LET OP…. alle enkelvoudige koolhydraten hebben hetzelfde effect op je lichaam. Dus ook deze eet je met mate, zeker wanneer je gaat voor maximaal vetverlies.

Daarnaast moet je voorzichtig zijn met het drinken van vruchtensappen. Dit omdat de caloriedichtheid veel hoger is dan het fruit zelf. Eén groot glas sinaasappelsap bevat rond de 200 calorieën, terwijl een gemiddelde sinaasappel slechts 60 calorieën bevat. Fruit is in eerste plaats bedoeld om in zijn geheel te eten, niet om enkel het sap te drinken. Wat weer niet wil zeggen dat je ’s ochtends geen sinaasappel mag uitpersen om het sap te drinken. Dat mag maar drink het met mate.

“Je kan je bloedsuikerspiegel controleren door minder enkelvoudige koolhydraten
en méér complexe koolhydraten te eten,
door meer vezelrijke voeding te eten én door regelmatig te eten”

Natuurlijke – Geraffineerde koolhydraten
Tot nu toe heb je geleerd wat het verschil is tussen enkelvoudige en complexe (meervoudige) koolhydraten, vezelrijke en zetmeelrijke koolhydraten. Allemaal belangrijke zaken, maar het belangrijkste onderscheid dat je moet maken als het om koolhydraten gaat, is het verschil tussen natuurlijke en geraffineerde (geproduceerde) koolhydraten.

“Eet géén producten gemaakt van witte bloem”

Hoe weet je of een bepaald product natuurlijke of geraffineerde koolhydraten bevat?
Simpel: als het product in zijn huidige vorm uit de grond of van een boom of plant afkomstig is, zijn het natuurlijke koolhydraten. In alle andere gevallen hebben mensen de samenstelling veranderd en er waarschijnlijk allerlei overbodige stoffen aan toegevoegd. In dat geval hebben we duidelijk met geraffineerde koolhydraten te maken.

Geraffineerde koolhydraten hebben letterlijk hun complexiteit verloren en nemen de eigenschap van enkelvoudige koolhydraten aan. Geraffineerd brood, gemaakt van witte bloem, verwerkt je lichaam op dezelfde manier als suikers. Daarom is het raadzaam om geen producten van witte bloem te eten. Voorbeelden hiervan zijn witte pasta, wit brood en alle andere producten waarin veel witte bloem verwerkt is.

“Wil je blijvend afvallen?
Eet dan de juiste hoeveelheid calorieën,
voed je lijf en eet gezond!”

Opdrachten voor deze week:
Blijf je focussen op je calorie-inname, leer de complexe- van de enkevoudige- en de natuurlijke- van de geraffineerde koolhydraten te onderscheiden. Om lichaamsvet te verliezen, je metabolisme en je energieniveau te verhogen, moet je de verschillen tussen deze koolhydraten kennen, echt! Maak het je eigen.

Kijk thuis eens goed om je heen en maak het veilig:

Wees dankbaar maar nooit tevreden! Fijne week…. Groet Erna

 

Bekijk ook

Get fit in 2021!

Waarom calorieën tellen WEL werk

Eet voldoende en gevarieerd

Do’s en don’ts van koolhydraten

Eiwitten: Bouwstenen voor je lichaam