Tien looptips die elke hardloper zou moeten weten

Hardlopen is sinds de aanwezigheid van Covid 19 populairder dan ooit. Tijdens de lockdown zijn er steeds meer mensen actief gaan hardlopen. Ongetwijfeld komt dit onder meer door het tijdelijk sluiten van de sportscholen. Maar ook nu deze weer gedeeltelijk geopend zijn, blijven de Lockdown lopers nog vrolijk een rondje doen. Ha, Ha, hardlopen werkt écht verslavend! Maar, dat wisten we al …

Één van onze looptrainers, Laura Kotte heeft een aantal tips op een rijtje gezet. Waar moet je opletten tijdens het hardlopen? Wat moet je wel doen en wat juist niet?

Hoe moet je eigenlijk hardlopen?
Een slechte looptechniek zorgt ervoor dat je gewrichten overmatig worden belast. Hierdoor kunnen allerlei blessures ontstaan aan je spieren, banden, kapsels, kraakbeen en botten. Blijf daarom tijdens het hardlopen altijd alert op je eigen loopstijl. En anders zegt de trainer het wel…

Een goede looptechniek is niet vanzelfsprekend
Een goede looptechniek zorgt voor een ergonomisch-verantwoorde en duurzame loopstijl. Als je goed op techniek loopt, kost het je minder kracht en energie en ga je toch sneller. Leuk toch? Daarom een aantal aandachtspunten;
1. Houd je rug recht, zodat je longen meer ruimte hebben en je meer lucht kunt inademen
2. Houd altijd je hoofd en bovenlichaam stabiel, ga niet te veel ‘schudden’. Bij een te grote zwaaibeweging van de armen zal je bovenlichaam onnodig gaan roteren en ‘schudden’
3. Loop rechtop! Als je te ver voorover kantelt, zal er overmatige druk op de knieën ontstaan
4. Houd je armen in een hoek van 90 graden en maak een zaagbeweging en geen hamerbeweging
5. Schud onderweg af en toe je schouders los om overmatige spierspanning te verdrijven en te ontspannen (Vaak loop je ongemerkt met je schouders opgetrokken)
6. Zet liever veel kleine passen dan weinig grote
7. Zet niet te sterk af; afzetten gaat namelijk ten koste van je techniek. Maak dus zo min mogelijk verticale beweging
8. Probeer geruisloos te lopen en zo kort mogelijk grondcontact te houden. Op die manier loop je reactiever
9. Ga soms touwtjespringen om je lichtvoetigheid te verbeteren
10. Ga af en toe onder professionele begeleiding lopen zodat je ook bijv. traint op loopscholing & core-stability

Loopscholing en thema’s
Om de looptechniek zo goed mogelijk aan te leren, doen we bij de trainingen van SportTime vaak een ‘loopscholing’ voorafgaand aan het hardloopprogramma. De oefeningen die daarbij gedaan worden, kun je zien als het ontleden van de hardloopbeweging.
Ook gebruiken we vaak een bepaald thema per week of per maand. Dit kan zijn de core-stability, de loophouding, de armzwaai of de ademhaling. Op die manier ben je je meer bewust van je eigen manier van hardlopen en lukt het je vaak om je loopstijl toch iets aan te passen.

Veel renplezier! Enne … mocht je enthousiast zijn en weleens een looptraining willen ervaren bij SportTime? Dat kan, schrijf je dan in voor een proefles!