Ont-moeten bij Chilates – Kitty Sanders

Het was een drukke dag en er moet nog van alles gebeuren thuis. Je moet een gezonde maaltijd maken en oh ja, je moet ook nog naar de sportschool. Laten we beginnen met ‘moeten’ veranderen in ‘mogen’. Je mag gezond eten en je mag sporten.

Dit is de insteek van onze (laagdrempelige) Chilateslessen. Even ont-moeten. Niks moeten, maar aan jezelf mogen denken. Klinkt dat niet een héél stuk aangenamer? Het is absoluut heerlijk om helemaal los te gaan bij onze Zumbales of je kapot te zweten op de fiets (Cycle). Maar… dat hoeft niet.

“Mijn les is geslaagd wanneer ik mensen druk,
gespannen binnen zie komen
en ze ontspannen met een glimlach weer weg zie gaan”.

Niets moet, alles mag
Bij Chilates mag je werken aan een sterke core, de basis van een sterk lijf. Je mag balansoefeningen doen, je mag leniger worden en je mag je wervelkolom soepel houden. Het allerbelangrijkste is dat je je mag ontspannen. Vanuit alle rust in een fijne omgeving, mag je aan jezelf werken.

Bewust worden
Wist je dat een mens gemiddeld 40.000 tot 60.000 gedachtes per dag heeft? Dus wat doen we bij Chilates? Zakken, vanuit je hoofd naar je lijf. Voelen wat je nodig hebt, op dát moment. Het SportTime Chilates uurtje begint dan ook staand. Bewust met je aandacht naar je voeten, zo ver mogelijk bij je hoofd vandaan. Je neemt een goede houding en ondertussen zakt jouw ademhaling van hoog en oppervlakkig, naar laag en diep.

De meeste kunnen dan een gaap niet onderdrukken, wat ik een goed teken vind. Heb je het beeld van Ireen Wust al voor je, die gaapt voor een indrukwekkende prestatie?

Om sterker te worden, doen we verschillende core-oefeningen. Je core betekent letterlijk de kern van het lichaam. Deze kern bestaat uit maar liefst 29 spieren. Dit zijn de buik-, rug-, bil- en bekkenbodemspieren. Hiermee werken we aan stabiliteit en flexibiliteit. De oefeningen voeren we rustig en gecontroleerd uit voor nog meer bewustwording.

Tussendoor en aan het einde van de les rekken en strekken we. Vroeger (toen we nog héél jong waren) legden we met gemak onze neus op de grond of knie. Maar ooit zijn we daarmee gestopt en worden we steeds stijver. Mijn tip: Blijven doen, ook wanneer oefeningen je iets moeilijker afgaan (dan júíst eigenlijk). Zodra je stopt met oefenen en trainen, krijg je iets niet zomaar weer terug.

Een gezonde & emotionele balans
Elke les komen er ook stretches terug uit de Chinese leer. Het idee hierachter is om energie van en naar je organen te laten stromen voor een gezonde, emotionele balans. Een ander belangrijk onderdeel is de ademhaling, onze basis van het leven, de reflectie van hoe we ons voelen. Een bepaald ademhalingspatroon verbetert de oefeningen, het vergemakkelijkt de juiste spieractivering én verhoogt de veiligheid van de oefeningen.

“Ik slaap een stuk beter wanneer ik
in jouw les ben geweest”.

Ontspanning na inspanning
Aandacht voor je ademhaling komt ook terug in het laatste onderdeel van de les, de eindontspanning. Ooit heb ik dit wegens tijdgebrek achterwege gelaten en dat heb ik geweten! De hele groep teleurgesteld omdat ze hun meest favoriete onderdeel ‘moesten’ missen.

De laatste tien minuten van het uurtje SportTime Chilates lig je ontspannen op je matje. Elk keer krijg je een andere bodyscan, meditatie, visualisatie of progressieve spierrelaxatie. Hierbij leer je de spanning op je spieren los te laten. Héérlijk.

Voldoening, ook als instructeur
Regelmatig krijg ik uit de groep reacties als: “Ik slaap een stuk beter wanneer ik in jouw les ben geweest” of “Kun je niet iets voor mij inspreken, dan slaap ik zo”. Mooi toch, daar doe ik het voor. Mijn les is geslaagd wanneer ik mensen druk, gespannen binnen zie komen en ze ontspannen met een glimlach weer naar huis zie gaan.

Krijg je al zin om Chilates een keer te ont-moeten? Dan ben je van harte welkom.


Ontspannen groetjes, Kitty Sanders.