Met gezond verstand, gezond eten

Onlangs presenteerde het Voedingscentrum de nieuwste update van de Schijf van Vijf en starten daarmee een landelijke campagne. En waarom? Volgens het voedingscentrum zet de omgeving meer aan tot ongezond eten en in deze tijd van overvloed biedt de Schijf van Vijf dan houvast.

Meer groente en minder vette vis
Is er dan veel veranderd? Nee op zich niet, wel zijn er een paar belangrijke wijzigingen. Zo moeten we echt meer groente en fruit gaan eten, in plaats van twee keer per week 1 keer vette vis (zoals zalm of tonijn) eten, meer peulvruchten eten en elke dag 25 gram ongezouten noten veroberen. Verder moeten we sapjes en pakjes vermijden want daar zitten natuurlijk teveel suiker, zout of verzadigd vet in en ongezond eten uiteraard zoveel mogelijk beperken.

Hogere wiskunde
Maar is dan nu ineens de ‘oude’ Schijf van Vijf niet meer goed? Hebben we al die tijd niet goed op zitten letten? Wat als we nu niet zo van de nieuwe Schijf van Vijf zijn? Met gezond verstand is gezond eten minder moeilijk dan je denkt. Want zo heel ingewikkeld is het niet. We weten allemaal dat verse groente gezonder is dan een patatje met. Dat heet gezond verstand. En af en toe zondigen is ook echt niet verkeerd. Zo lang je nadenkt over wat je binnen krijgt en een balans vindt in de gezonde keuzes in eten, voldoende sporten en bewegen en af en toe snacken, is het heus allemaal geen hogere wiskunde.

Kijk op de site van het Voedingscentrum.