Is koffie gezond?

Nederlanders drinken gemiddeld 4 kopjes koffie per dag. Koffie is daarmee de meest gedronken drank in Nederland. Hoe zit het met koffie en onze gezondheid? Koffie kan zeker een positief effect op de gezondheid hebben. Toch zijn er wel een paar dingen om op te letten.

Is koffie gezond?
Ja, koffie zonder suiker staat in de Schijf van Vijf. Koffie voorziet je lichaam net als andere dranken van vocht. Het advies is 2 tot 4 koppen koffie op een dag. Kookkoffie en koffie uit een cafetière staan niet in de Schijf van Vijf omdat er veel van de stof cafestol in zit.

Cholesterol
Met name cafestol in koffie verhoogt het slechte (LDL) cholesterol in het bloed. Wie last heeft van een te hoog cholesterolgehalte kan hier beter niet te veel van binnen te krijgen.

Cafeïne: negatieve en positieve effecten
Cafeïne in koffie geeft de meeste gezondheidseffecten. Het kan positieve en negatieve effecten hebben. Het heeft bijvoorbeeld een stimulerend effect op concentratie en prestatie, maar te veel cafeïne kan zorgen voor rusteloosheid, hoofdpijn en slaapproblemen.

En het beste van alles is dat koffie met name effectief is bij het verbranden van vet: cafeïne stimuleert de vetverbranding met wel 29%.

De gezondheidsvoordelen van koffie
Zowel de koffie zelf als de cafeïne in de koffie leveren geweldig veel gezondheidsvoordelen. Het drinken van koffie heeft voordelen op korte en op lange termijn.

Voordelen op korte termijn
• Verhoogt je stofwisseling
• Hierdoor verbrand je meer calorieën en val je dus sneller af
• Maakt je energiek
• Bevat goede voedingsstoffen

Voordelen op lange termijn
• Laat je mogelijk langer leven
• Beschermt je tegen diabetes type II
• Kan je beschermen tegen hartziekten en hersenbloedingen
• Kan je beschermen tegen dementie, alzheimer en parkinson
• Kan een depressie voorkomen

Bron: Voedingscentrum
Het belang van vocht