Hardlopen in het witte Noord Oost Twente: Zes tips & tricks

Het is winter! En… wanneer de weersverwachtingen juist zijn dan gaat er de komende dagen flink wat sneeuw vallen en verandert Noord Oost Twente in Winter Wonderland. Héérlijk, ik ben dol op sneeuw, dol op skiën, wintersport maar zeker ook dol op hardlopen in de sneeuw. Zo vroeg mogelijk uit de veren en dan lekker met de snoet in de kou genieten van de mooie natuur.

Maar… lopen in de sneeuw (en eventueel gladheid) vergt wel een iets andere voorbereiding en looptechniek dan wanneer je onder normale omstandigheden een rondje gaat doen. Ik heb een aantal tips en tricks op een rijtje gezet.

Schoenen
Zelf loop ik in de herfst en winter, bij regen en/of sneeuw het liefst op trailschoenen. Schoenen met lekker veel grip. Gewone hardloopschoenen kan natuurlijk ook maar pak dan wel het paar dat het minst versleten is aan de onderkant.

Warming-up & cooling-down
Tijdens de koude omstandigheden is het extra belangrijk een goede warming-up te doen. Vergeet dit dus niet te doen! Spieren hebben namelijk meer moeite zich aan te passen aan de koude omstandigheden. Door een goede warming-up is de kans op blessures kleiner.

Ga tijdens de warming-up en cooling-down niet té veel stil staan. In de koude omstandigheden koel je te snel af. Wat betreft de cooling- down, kun je er ook voor kiezen wat rekoefeningen na afloop thuis te doen.

 “Ga ‘s ochtends zo vroeg mogelijk, voor de meute uit,

en zoek de verse sneeuw op.

Luister eens goed …..

het kraakt zelfs een beetje onder je voeten.

Héérlijk!!!” – Esther

Hardlopen in de sneeuw
Lopen in de sneeuw is, vind ik, fantastisch mooi maar zoals gezegd wel effe iets anders dan anders…

De route
Denk vooraf bijvoorbeeld vast een beetje na over de route die je wilt gaan lopen. Normaal gesproken is het leuk om tijdens het hardlopen op avontuur te gaan en nieuwe paadjes te ontdekken. Wanneer er sneeuw ligt, kun je beter voor save gaan. Kies paden en wegen met niet al te veel gaten, hobbels, wortels, drempels en/of stoepranden. Het is verstandig om op paden en wegen te lopen die je kent, de ondergrond zie je namelijk niet wanneer deze bedekt is met sneeuw.

Wel of geen sneeuw
Wanneer je de keuze hebt, dan kun je het beste lopen op de verse laag sneeuw. Deze is het minst glad. Op fietspaden en andere wegen die sneeuwvrij zijn gemaakt, vriezen overgebleven sneeuwresten vaak snel vast waardoor die stukken juist glad zijn. Dus, ga ‘s ochtends zo vroeg mogelijk, voor de meute uit, en zoek de verse sneeuw op. En… luister eens goed… het kraakt zelfs een beetje onder je voeten. Héérlijk!!!

“Kleine pasjes, kort grondcontact en core aanspannen.

Blijf wel alert, je ligt zo onderuit!” – Esther

Rustige duurloop
Maak kleine passen, houd het grondcontact zo kort mogelijk (je voet iets minder afwikkelen, je landt dus meer op je middenvoet en/of voorvoet) en je core goed aangespannen! Op deze manier glijdt je minder snel uit en/of kun jezelf makkelijker corrigeren wanneer je wel dreigt uit te glijden. Loop ontspannen, houd het tempo lekker laag en ga zeker niet voor een intervaltraining. Geniet van de natuur en het gezelschap!!!!! Blijf wel alert, je ligt zo onderuit.

GENIET
Oh, wat héérlijk, niets moet, alles mag!!! Tijden, snelheden en alle andere verwachtingen kun je loslaten tijdens het rennen door de sneeuw. Ga genieten, van de mooie natuur en het gezelschap. Maak er een héérlijk relaxed duurloopje van. Enjoy!!!!

Blijf gezond, gr. Esther.