Gezond afvallen en waarom calorieën tellen WEL werkt

De functie van lichaamsvet
Lichaamsvet is niets meer of minder dan een opslagplaats voor energie. Als we praten over het ‘verbranden van lichaamsvet’, dan hebben we het over het vrijlaten van calorieën uit de opslagplaats. Deze worden gebruikt als brandstof voor jouw activiteit(en). Wanneer je niet actief bent, blijft je lichaamsvet in de opslagruimte zitten.

De functie van een calorieën
De definitie van het woord calorie, is de hoeveelheid warmte die nodig is om één kilogram zuiver water, één graad Celsius in temperatuur te doen stijgen. Een calorie is dus eigenlijk een warmte-energiemaat.

Het volgende gaat je helpen om meer inzicht te krijgen in calorieën:
* Eet de juiste hoeveelheid calorieën
* Het gaat niet per se om minder eten
* Vaak eten mensen met overgewicht op jaarbasis juist te weinig:
– streng lijnen

– paar dagen weer overeten

– weer streng lijnen
Dit veroorzaakt daling van het metabolisme en daardoor val je niet af.
* Het kan dus zijn dat je door meer te gaan eten, juist afvalt. Écht waar!!!

Wat is energiebalans?
Dit brengt ons bij de grootvader van alle voedingswetten: de energiebalans. Dit is tevens de eerste regel die je moet begrijpen, waaraan je je móét houden wanneer je slank wilt worden. De wet van de energiebalans zegt dat als je meer calorieën verbrandt dan je binnenkrijgt, je lichaam gebruik moet maken van de als vetweefsel opgeslagen energie, om het energietekort te compenseren.

“Het omgekeerde is echter ook waar,

wanneer je per dag meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, sla je deze energie op en kom je aan”

Goede kennis over calorieën haalt een deel van de druk op je schouders weg. Je mag af en toe écht wel ‘slecht’ eten nuttigen zonder je hierover schuldig te voelen. Zolang je het maar met mate doet. Met andere woorden: Je mag genieten van een stukje taart, zolang je maar niet de hélé taart opeet.

Het tellen van calorieën is dus écht de moeite waard. Let wel, het is natuurlijk niet nodig om de rest van je leven iedere calorie die je binnenkrijgt, te noteren. Wat ik hiermee wil zeggen is, dat het belangrijk is dat je begrijpt hoe de wet van de energiebalans werkt. En dus dat je een grove schatting kunt maken van je dagelijkse calorie-inname.

“Je lichaam past zich vlug aan nieuwe situaties aan

en zal een positief signaal uitzenden”

En tellen maar …
Je doet er goed aan om in de beginperiode een app bij te houden. Er staat op iedere smartphone tegenwoordig wel een ‘Health app’. Daarin houd je bij wat je op een dag eet en hoeveel calorieën je binnenkrijgt.

Wanneer je niet bekend bent met calorieën, is het raadzaam deze app een aantal maanden te gebruiken. Na deze ‘oefening’ heb je een nieuwe kijk op calorieën ontwikkeld, waar je de rest van je leven profijt van hebt.

En wegen maar …
Verder …. zorg voor een goede keukenweegschaal. Voor elk voedingsmiddel waarvan je niet weet hoeveel calorieën het bevat, lees je aandachtig het etiket. Hierop staat altijd het aantal calorieën vermeld. Weeg met behulp van je keukenweegschaal precies de hoeveelheid af die je nodig hebt.

Gok niet, 100 gram rijst of volkoren pasta bijvoorbeeld, is minder dan je zou denken. Een goed hulpmiddel hierbij is ook de app: ‘Mijn Eetmeter’. Deze app van het voedingscentrum geeft precies aan hoe het in zijn werk gaat.

 “Je humeur wordt beter, je bent actiever en

je lichaam hunkert naar dagelijks bewegen”

Geduld is een schone zaak
Het aanpassen van gewoontes vraagt tijd. Zowel wat betreft voeding, beweging én de regelmaat waarmee je eet. Zeker in het begin moet je heel bewust met deze zaken bezig zijn, wil je je (eet)gedrag veranderen.

Je zal zien dat het steeds makkelijker wordt om regelmatig te eten, om de juiste voedingskeuzes te maken én om dagelijkse beweging in je leefpatroon te passen. Zeker wanneer de resultaten merkbaar en zichtbaar worden, wordt je ongetwijfeld zó enthousiast dat één en ander als een verslaving voor je lichaam kan gaan werken.

Get fit in 2021
In mijn vorige blog heb ik je aan de hand genomen, heb ik je een aantal tools en opdrachten gegeven om fit(ter) te worden. Vraagje: Heb je inmiddels al een doelstelling gedefinieerd? Erg belangrijk hoor (zie vorige blog)!!! Blijf gefocust op je doel, zonder doel heb je geen focus.

Klaar voor de volgende opdracht?
Zoek uit wat voor jou de juiste app is waar je de calorieën kunt bijhouden. Doe dit vervolgens iedere dag. Kijk uit want dit werkt verslavend….. Het is écht een hele mooie tool om inzicht te krijgen in je dagelijkse inname van calorieën en de ratio van je koolhydraten, eiwitten en vetten.

Daarover meer in mijn volgende blog. Voor nu zeg ik, heel veel succes en vergeet niet te genieten van de weg die je bewandelt!

Liefs Erna.

 

Bekijk ook
Get fit in 2021!

Eet voldoende en gevarieerd

Do’s en don’ts van koolhydraten

Vermijd enkelvoudige koolhydraten!

Eiwitten: Bouwstenen voor je lichaam