Chocolaletter(s) eten zonder schuldgevoel. Hoe gezond is chocola eigenlijk?

Waarom is chocolade zo lekker? Het is de onweerstaanbare combinatie van vet en zoet die onze hersenen zo verheugd doet reageren. Chocolade smelt bovendien in de mond en dat geeft een ware smaakexplosie op de tong.

Helaas. Een medicijn tegen hart- en vaatziekten zal chocola nooit worden. Van witte chocola hoef je zeker niks te verwachten. Het bevat geen cacaopoeder en dus ook geen flavanolen. De andere chocoladesoorten bevatten te veel suiker en verzadigd vet om gezond te noemen.

Rond pure chocola hangt een zweem van gezondheid. Dat komt door de antioxidanten in de cacao, de flavonoïden. Uit onderzoek blijkt dat de specifieke flavonoïden in cacao (flavanolen) een gunstig effect hebben op hart- en bloedvaten en diabetes zouden kunnen voorkomen.

Yes, yes, yes
‘Iedereen aan de chocola!’, zou je denken. Er is alleen nog veel onduidelijk. Want hoeveel chocola is er nodig voor een gunstig effect? Welk soorten en welk cacaopercentage? In vrijwel alle onderzoeken is chocola gebruikt met bijzonder veel flavanolen. Van dergelijke chocola kan 10 gram per dag genoeg zijn voor een gunstig effect.

Je voelt hem al aankomen. Dat geldt niet voor de repen & chocoladeletters die in de winkel liggen. In ‘gewone’ cacao zitten veel minder flavanolen.  Omdat cacao een natuurproduct is, wisselt de hoeveelheid flavanolen ook nog eens telkens. Daarnaast gaat een deel ervan verloren bij de verwerking (verhitting) van de cacao.

Suiker en verzadigd vet
Chocolade is een lekkernij gemaakt van suiker met cacaoboter en cacaomassa, dat wordt gewonnen uit cacaobonen, de pit van de vrucht van de cacaoboom.

Bij melk- en witte chocola is het suikerpercentage het hoogst met zo’n 50 tot 60%. Pure chocola bevat rond de 40% suiker. Over het algemeen geldt: hoe minder suiker, hoe meer cacao én vet. Pure chocola bevat dan wel weinig suiker, maar is vaak wel vetter.

Gemiddeld is zo’n 40 tot 50% van een reep zeer pure chocola vet. Bij melkchocolade is dat ongeveer een derde. Dit vet komt uit de cacaoboter en de melk.

Is chocolade verslavend?
Doordat de stoffen die de alertheid en stemming kunnen verbeteren slechts in hele kleine hoeveelheden in chocolade zitten, is het niet verslavend. Wel zijn er door de specifieke combinatie van smaak en mondbeleving héél veel liefhebbers van chocolade. Jij ook?

Val je makkelijker af met chocolade?
Misschien heb je ze wel eens gezien, de grote koppen in de krant met: ‘Chocolade helpt om af te vallen!’

Je weet inmiddels hoeveel calorieën en vetten chocolade bevat, en dus is het logisch dat, bij regelmatig eten van chocolade, de kans op overgewicht toeneemt. Als jij momenteel een stabiel gewicht hebt en je eet elke dag een blokje chocolade extra kom je in een positieve energiebalans en zal je aankomen.

Conclusie
Cacaopoeder, rauwe chocolade en pure chocolade hebben een gunstig effect op de bloedvaten door het hoge gehalte aan antioxidanten. Maar het bevat ook veel verzadigd vet. Dit verhoogt juist weer het risico op hart- en vaatziekten.

Verder zitten er erg veel calorieën in chocolade. Om overgewicht te voorkomen is het daarom aan te raden niet te veel chocolade te eten. Pure cacaopoeder lijkt, gezien de voedingswaarde, het meest gunstig te zijn voor de gezondheid. De vraag of pure chocolade écht gezond is, blijft vooralsnog onbeantwoord.

Tip voor de het komende Sinterklaasfeest
Maak keuzes: wel lekker genieten van een stukjechocoladeletter, absoluut! Maar laat dat borrelhapje dan aan je voorbij gaan…… Fijn Sinterklaasfeest! ^Team SportTime

Bekijk ook

Schuilnamen voor suiker

Vermijd enkelvoudige koolhydraten