Bewegen en je brein

Bewegen en je brein

Onlangs stond er een interview van Arie Boonsma met professor neuropsycholoog Erik Scherder op internet. Dit ging over wat sporten met je brein doet. Zijn motto hierbij is: “Doe normaal en ga gewoon meer bewegen!” Klinkt simpel en dat is het ook!

Fit zijn is veel meer dan trainen en sporten. Je lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Als je beweegt begint je bloedsomloop toe te nemen. Je vaten verwijden zich, waardoor zuurstof en voedingsstoffen naar je spieren gaan. Dit is tevens een enorm goede investering in de kwaliteit van je vaten, spieren, gewrichten en hersenen.

Sporten = complex bewegen. Hier zijn netwerken voor nodig die door het hele brein lopen. Je brein wordt complexer waardoor je buffer krijgt.
Die heb je ook nodig voor:
• Het oplossen van sommen
• Taal
• Ruimtelijke informatieverwerking
• Stress beter aan te kunnen
• Fitheid van je brein
• Omgaan met tegenslag en conflicten

Belangrijk is om je beweging af te wisselen in duur, kracht, uithoudingsvermogen.

Vooral als je ouder wordt is het belangrijk om je dijbeenspier (bovenbeen) te trainen. Deze nemen op latere leeftijd af in omvang en in kracht. Deze spier is essentieel, hou ze in hun goede kracht!

Aantal tips hiervoor:
• Neem de trap, af en toe met 2 treden tegelijk
• Pak de fiets
• Stap een halte eerder uit
• Ga wandelen (met hond)
• Sta eens op zonder je handen te gebruiken
• Parkeer je auto wat verder weg
• Zit nooit langer dan 1uur achter elkaar

Je brein kiest de weg van de minste weerstand.
Je auto verder wegzetten of een halte eerder uitstappen is geen normale denkwijze.

Hoe krijg je nu mensen zover om meer te bewegen?
• Bewustwording → snappen dat het goed voor je is
• Maak van sporten en bewegen een prioriteit
• Af en toe zal iemand je even moeten dwingen/pushen

Diverse studies laten zien dat wanneer je overdag inactief bent, je ’s avonds moe bent.
Je hebt een lange dag gehad, je zit thuis moe en uitgeput op de bank. Je zet jezelf ertoe om toch te sporten. En daarna? Je voelt je fit en energiek en je hebt een voldaan gevoel!

Fitheid zit dus ook in je brein…