Fit Test en FTW Test

Fit Test en FTW Test

FIT TEST
Wil jij weten hoe fit je eigenlijk bent? Wat is je bloeddruk, je vetpercentage, je spiertmassa, je BMI….?
Wij geven inzicht in jouw fitheid. Aan de hand van de uitkomsten geeft SportTime je een gericht advies dat past bij je leeftijd en doelstellingen.

Waarom een fitheidstest
Het doel van de meting is om een indicatie te verkrijgen van je algemene gezondheidstoestand. Het is raadzaam om de test regelmatig te herhalen wanneer je start met sporten zodat dat meetbaar is wat je vorderingen zijn. Dat motiveert en zo kunnen we je beter adviseren welk(e) lesprogramma(‘s) het beste bij je passen.

Voor wie?
Voor iedereen die wil weten hoe het met zijn/haar fitheid gesteld is.
Vanaf de dag van de meting mag je één week gratis deelnemen aan de lesprogramma’s van SportTime om te ervaren of SportTime bij je past.

FTW TEST
(Functional Treshold Watt rate (Functioneel Anaerobe drempel in wattage))

Waarom een FTW test
De waarde die uit deze test komt vertegenwoordigt het vermogen waarmee iemand gedurende 20 tot 60 minuten kan fietsen, afhankelijk of iemand een getrainde sporter is of niet.
Deze waarde voer je voor aanvang van je Cycle-les/individuele training in de console van de fiets. Op deze manier train je op je eigen niveau.

Voor wie?
Voor iedereen die zijn/haar cycling lessen of individuele (ICG TRAINING) nog completer wil maken of je wilt gewoon weten wat je staat van je conditie is.

De test op de Tomahawk IC7 is als volgt opgebouwd:

  • Samen met de instructeur voer je je persoonlijke gegevens in;
  • Je RPM (omwentelingen per minuut) dienen tussen de 80 en 95 te liggen (gerelateerd aan een vlakke weg);
  • De ’target’ start op 75 watt;
  • Elke 4 minuten wordt het wattage met 25 watt verhoogd.

Wanneer je de gevraagde wattage niet meer kunt trappen, dan stop je (of de instructeur) de test.
Het display geeft dan je score aan in wattage. Deze score verteld wat jij maximaal aan wattage 20 tot 60 minuten voluit zou kunnen trappen. Ook wel je omslagpunt (Anaerobe drempel) in een wattage uitgedrukt genoemd.
Deze test wordt altijd onder begeleiding van een instructeur gedaan.
Indien je fysieke klachten hebt, adviseren wij eerst te overleggen met de instructeur voordat je de test begint.
Enkele voorbeelden kunnen zijn:
– Diabetes type l en/of ll
– Hoge bloeddruk
– Hart en vaatziekten
– Recent een operatie ondergaan
– Andere ziekten en/of fysieke klachten

Let op:
Om een valide score uit de test te kunnen halen dien je uitgerust te zijn en nog geen zware inspanningen te hebben gedaan.