Hoe blijven we op gewicht tijdens de feestdagen, 6 tips van de Kerstman

We zitten middenin (voor velen) de meest feestelijke maand van het jaar. De decembermaand, een maand vol gezelligheden met familie en vrienden. Vol fijne tafelmomenten samen maar ook een maand waarin we veel proosten met elkaar. Zó gezellig!

En ik ben de laatste die zal roepen: “Ho, ho, ho maar toch wil ik jullie zes tips meegeven om ook in deze mooie maand op gewicht te blijven.

1. Zondigen mag!
Veel mensen zijn ‘bang’ dat de kilo’s er ongenadig weer aanvliegen wanneer er een keer iets ongezonds gegeten wordt. Wees gerust, je mag jezelf weleens iets gunnen. Als je dat niet doet, zal er een moment komen, waarin je in een eetbui allerlei ongezonde dingen gaat eten. Dingen waar je zelfs eigenlijk helemaal geen zin in hebt. Calculeer een cheat af en toe gewoon in en neem bijvoorbeeld van de voorafgaande maaltijd een iets kleinere portie.

2. Blijf in beweging
Een wandeling kan wonderen doen, kan je helemaal opfrissen en je een fit gevoel geven. Maak een heerlijke kerstwandeling overdag. Door in beweging te blijven, hoef je niet bang te zijn dat die extra hapjes je zullen verdikken. Ben je dol op hardlopen? Een heerlijke kerst-run, bijvoorbeeld voor het kerstontbijt, kan verfrissend zijn en een opgeblazen gevoel wegwerken.

3. Zwart/wit- denken
Het alles of niets principe houdt in dat je bij één cheat of een negatieve gebeurtenis, denkt dat het allemaal niks meer uitmaakt. Niet doen! Zet jezelf weer op de rails.

4. Een regelmatig eetpatroon
Probeer de regelmaat wat betreft eten erin te houden. Wijk ook tijdens de feestdagen niet compleet af van je gezonde eetpatroon. Een dagje of één à twee kan echt wel, maar houd daar dan ook echt bij. Gooi niet een hele week alle remmen los waardoor je al snel een kilo of twee zou kunnen aankomen.

5. Neem een kleiner bord
Dit klinkt misschien als een nutteloze tip, maar toch kan het van grote waarde voor je. Pak een kleiner bord. Wanneer je bord iets minder groot is, schep je automatisch minder op, want… dan is het bord logischerwijs eerder vol.

6. Eet bewust en schep van alles maar één keer op
Wanneer er een groot aantal lekkere dingen voor je neus staan, en je ook nog eens trek hebt, dan eet je ongemerkt te veel. Schep bewust op en eet rustig. Wanneer je iedere hap rustig eet en goed proeft en kauwt, heeft je lichaam de tijd om aan de ‘volheid’ van de maag te wennen. En op tijd het signaal “vol” te geven.  Dit scheelt calorieën, geeft je een voldaan gevoel én je hoeft niet de hele avond uit te buiken op de bank.

Natuurlijk wil je al het lekkers proeven waar iedereen zo zijn best op heeft gedaan. Dat kan zeker, maar proef met mate. Schep een beetje op en spreek met jezelf af dat je alleen van het allerlekkerste nog iets extra’s neemt. Goeie deal toch?

Hopelijk heb je iets aan deze tips en ga je met een goed gevoel de feestdagen in.

Groet, De Kerstman.